Οι μαθητές σήμερα είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, καθώς τη
χρησιμοποιούν καθημερινά είτε μέσω του Η/Υ είτε μέσω των κινητών και
πολλών άλλων συσκευών. Ερχόμενοι στο περιβάλλον της τάξης, το μάθημα
πρέπει και οφείλει να γίνεται με τέτοιο τρόπο που να είναι ενδιαφέρον
και να παρέχει διαρκώς κίνητρα στα παιδιά για νέους τρόπους απόκτησης
γνώσεων και δεξιοτήτων. Εδώ έρχεται το – γνωστό σε όλους μας- Facebook,του
οποίου η χρήση αυξάνει κατά πολύ τους επικοινωνιακούς δεσμούς του
εκπαιδευτικού με τους μαθητές του και προσφέρει μια τελείως διαφορετική
ατμόσφαιρα στο μάθημα.
Ας δούμε μαζί τα βήματα που ακολουθούμε, για να δημιουργήσουμε το δικό μας Facebook στην τάξη!
Βήμα πρώτο: Δημιουργούμε μια νέα σελίδα στο Facebook για την τάξη. Δίνουμε έναν τίτλο σε αυτή :π.χ. «κ.Παπαδοπούλου’ Α1’ Ευρωπαϊκή Ιστορία» και όχι απλά το ονοματεπώνυμο του εκπαιδευτικού. Η σελίδα μας εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο τις ανάγκες ενός μαθήματος ή της τάξης και αυτό πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό στους μαθητές. Ουσιαστικά πρόκειται για την ψηφιακή «προβολή» του μαθήματος, ως αποτέλεσμα συνεργασίας όλων των μελών της τάξης.
Οι μαθητές κάνουν like στη σελίδα της τάξης/ μαθήματος και μετέπειτα μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν, για να αντλούν πληροφορίες για τις ασκήσεις που τους έχουν ανατεθεί για το σπίτι ή για να ανταλλάσσουν απόψεις για ένα θέμα που συζητήθηκε στην τάξη, μια δυσκολία που αντιμετωπίζουν ή ένα ενδιαφέρον άρθρο που διάβασαν και θέλουν να το μοιραστούν με τους υπόλοιπους είτε αναρτώντας κάτι στον «τοίχο» (Wall) είτε ανοίγοντας ένα νέο θέμα συζήτησης στην περιοχή: «Συζητήσεις» (Discussions). Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σελίδα του Πανεπιστημίου Phoenix στο Facebook με έντονη κινητικότητα και πολλές δράσεις.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως η σελίδα σας αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο ανταλλαγής ερωταποκρίσεων εκτός τάξης, πράγμα που λειτουργεί ως κίνητρο για τους μαθητές που είναι ντροπαλοί και διατυπώνουν με δυσκολία κάποια ερώτηση κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Βήμα δεύτερο: Ενισχύουμε τη συμμετοχικότητα των μαθητών μας και την αλληλεπίδραση που συντελείται μεταξύ μας κάνοντας τα ακόλουθα:
Ας δούμε μαζί τα βήματα που ακολουθούμε, για να δημιουργήσουμε το δικό μας Facebook στην τάξη!
Βήμα πρώτο: Δημιουργούμε μια νέα σελίδα στο Facebook για την τάξη. Δίνουμε έναν τίτλο σε αυτή :π.χ. «κ.Παπαδοπούλου’ Α1’ Ευρωπαϊκή Ιστορία» και όχι απλά το ονοματεπώνυμο του εκπαιδευτικού. Η σελίδα μας εξυπηρετεί αποκλειστικά και μόνο τις ανάγκες ενός μαθήματος ή της τάξης και αυτό πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό στους μαθητές. Ουσιαστικά πρόκειται για την ψηφιακή «προβολή» του μαθήματος, ως αποτέλεσμα συνεργασίας όλων των μελών της τάξης.
Οι μαθητές κάνουν like στη σελίδα της τάξης/ μαθήματος και μετέπειτα μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν, για να αντλούν πληροφορίες για τις ασκήσεις που τους έχουν ανατεθεί για το σπίτι ή για να ανταλλάσσουν απόψεις για ένα θέμα που συζητήθηκε στην τάξη, μια δυσκολία που αντιμετωπίζουν ή ένα ενδιαφέρον άρθρο που διάβασαν και θέλουν να το μοιραστούν με τους υπόλοιπους είτε αναρτώντας κάτι στον «τοίχο» (Wall) είτε ανοίγοντας ένα νέο θέμα συζήτησης στην περιοχή: «Συζητήσεις» (Discussions). Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η σελίδα του Πανεπιστημίου Phoenix στο Facebook με έντονη κινητικότητα και πολλές δράσεις.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως η σελίδα σας αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο ανταλλαγής ερωταποκρίσεων εκτός τάξης, πράγμα που λειτουργεί ως κίνητρο για τους μαθητές που είναι ντροπαλοί και διατυπώνουν με δυσκολία κάποια ερώτηση κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Βήμα δεύτερο: Ενισχύουμε τη συμμετοχικότητα των μαθητών μας και την αλληλεπίδραση που συντελείται μεταξύ μας κάνοντας τα ακόλουθα:
- Δημιουργούμε groups (Create groups.) είτε για ολόκληρη την τάξη είτε για κάθε ομάδα μελέτης, που επιτρέπουν τη συμμετοχή και επικοινωνία συγκεκριμένων ατόμων, που μπορούν και να μην είναι φίλοι (friends)στο Facebook.
- Οργανώνουμε δραστηριότητες (Events) εύκολα και πολύ γρήγορα, για να γνωστοποιήσουμε στους μαθητές και φίλους της σελίδας μας τα επικείμενα γεγονότα, εκδηλώσεις του σχολείου, της τάξης ή κάποιες άλλες εκδηλώσεις συναφείς με τα μαθήματα της τάξης (βλ: Bowling Green State University).
- Η Αποστολή μηνυμάτων είτε ατομικών είτε ομαδικών για θέματα που αφορούν: ακυρώσεις, αναβολές μαθημάτων ή αλλαγή στην ώρα εξέτασης κ.α. γίνεται πολύ πιο εύκολη, όταν χρησιμοποιείτε το Facebook.
- Ανάρτηση πολυμεσικού υλικού στον τοίχο (post videos, photos, links) εύκολα και γρήγορα μέσω του Facebook από όλα τα μέλη είτε ενός group είτε μιας σελίδας.
- Ανάρτηση posts, πράγμα που σημαίνει πως όλοι όσοι ανήκουν σε ένα group ή παρακολουθούν τα τεκταινόμενα της σελίδας της τάξης τους μπορούν να γράψουν σύντομα σχόλια ή κειμενάκια που αφορούν σκέψεις, νέα ή κάποιο ενδιαφέρον θέμα που εντόπισαν και επιθυμούν να το μοιραστούν με τους υπόλοιπους.
- Ανάρτηση σημειώσεων (class notes), όπου μπορούν οι μαθητές να έχουν πρόσβαση σε σημειώσεις και κείμενα σε περίπτωση που απουσίαζαν την ημέρα παρουσίασης τους στην τάξη.
- Ανανέωση του Status: εδώ οι εκπαιδευτικοί μπορούν να κάνουν ανακοινώσεις σχετικά με επικείμενα τεστ, να υπενθυμίζουν στους μαθητές κάποια σημαντικά γεγονότα ή νέα της τάξης ή και να αναρτούν κάποιο αγαπημένο τους σχόλιο γύρω από το μάθημα ή τις δραστηριότητες που γίνονται μέσα στην τάξη.